Historien om K1054 Karen
![](https://i0.wp.com/drivkvasenkaren.dk/wp-content/uploads/2017/08/Joan-Blaeu-1596-1673-Lalandia-Falstria-et-Mona-Insvlæ-In-Mari-Balthico-Amsterdam-1665-flad.jpg?resize=330%2C240&ssl=1)
Bygget i Kalvehave
Åledrivkvasen Karen blev bygget i 1921 af tømrermanden Anders Andersen på Struve Nielsens strandgrund i Kalvehave.
![](https://i0.wp.com/drivkvasenkaren.dk/wp-content/uploads/2016/12/Karen-forlader-Bogø-juli-1996.jpg?resize=330%2C240&ssl=1)
Karens havne 1921-2015
Siden 1921 har Karens hjemmehavne været Gl. Kalvehave, Præstø, Bogø, Christianshavn, Svendborg og nu, fra 2015, igen Bogø.
![](https://i0.wp.com/drivkvasenkaren.dk/wp-content/uploads/2017/07/Navneskilt-IMG_20170718_140013.png?resize=330%2C240&ssl=1)
Hjem til Bogø 2015
I august 2015 kom K1054 Karen tilbage til Bogø efter 20 års fravær. Tidligere havde Karen været hjemmehørende på Bogø fra 1969 til 1995.
![](https://i0.wp.com/drivkvasenkaren.dk/wp-content/uploads/2017/07/IMG_6202-2-zoom-Kvaselag.jpg?resize=330%2C240&ssl=1)
Bogøs historiske fiskerbåd – en kulturarv
Skibsbevaringsfonden erklærede i 2011 K1054 Karen bevaringsværdig. Erklæringen blev fornyet i 2015.
![](https://i0.wp.com/drivkvasenkaren.dk/wp-content/uploads/2017/07/KAREN-1991-august-Bogø-3-kærvliste.png?resize=330%2C240&ssl=1)
Sådan fiskede Karen
Drivkvaser var beregnet til at trække et vod igennem vegetationen på havbunden. Fangstmetoden var forskellig før og efter motorens indtog.
![](https://i0.wp.com/drivkvasenkaren.dk/wp-content/uploads/2017/07/Renovering-2013-2014-3.jpg?resize=330%2C240&ssl=1)
Ændringer og restaureringer 1926-2021
Karen fik sin første motor i 1926, allerede fem år efter, at den var bygget. Det var en 5 Hk DAN-motor.