K1054 Karen har fem sejl: klyver, fok, storsejl, gaffeltopsejl og mesan.

I 2006-07 fik Karen fire nye sejl. Dengang blev mål og vinkler noteret.

Sejlene blev leveret af DK Sails i Rudkøbing formedelst ca. 22.000 kr.

Stort sejlareal

“Da voddet ofte trækkes på meget lavt vand, er drivkvaserne bygget med en sænkekøl, der er oppe, når der drives, og nede, når båden skal gå frem i vandet under sejlads, hvor det drejer sig om at undgå at drive sidelæns …. I godt vejr med svag vind, krævedes der et stort sejlareal for at trække det tunge vod gennem ålegræsset, og derfor var sejlføringen enorm i forhold til skrogets størrelse. Til gengæld var der så ingen, der kunne sejle fra en drivkvase, når voddet var oppe og sænkekølen nede, og det fortælles, at de var frygtede konkurrenter ved de årlige kapsejladser for brugsbåde, som fiskeriforeningerne afholdt i gamle dage.”
Kilde: Arne Gotved, Og de sejler, de gamle træskibe, 2002, Skib Forlag, side 128

Rekonstruktion af drivkvasen Viktorias sejl og rigning. Tegning Jes Kroman
Oprigning af stormast, mastefod, 2015
Topsejlet sidder godt

Nyt tovværk

Efter Karen var vendt hjem, inviterede Bogø Kvaselag i juni 2016 rebslager Peter Jensen til Bogø Havn for at slå nyt tovværk til Karen. Her stillede han sin 50 m lange reberbane op. Der er et billedgalleri fra begivenheden på siden Billeder 2016.

Rebslagning juni 2016. Foto: Heinrich Dick-Nielsen

→  Læs om Karens motorer