Skibets stand:

Vores dejlige Åledrivkvase må nu siges at være helt på dupperne. Når man er over hundrede år, vil der selvfølgelig være nogle småskavanker, eksempelvis sejlene kunne trænge til fornyelse. Resten er ok.

I foråret fik vi nye kistebænke og ny motorkasse, samt reparation af sværdkiste, som nu er tæt. Dette betød også en omlægning og fornyelse af alt til motorens elektronik. Nu monteret i bagbord kistebænk med nyt batteri, lader til mobil, motorstophåndtag, og batterilader. Der er også her fundet plads til instrumentpanel, så alt er under ”tag” og kan modstå regn og slud. Motoren er også tip top, nu udluftet og med kølevandsfilter, der skal rensens jævnligt for ålegræs – dette har tidligere kørt ind i den gamle motors kølesystem – ikke godt. Udstødningsslangen fra motor til lydpotte var desværre utæt, men er nu skiftet. Der er ligeledes i den forbindelse monteret en ny elektrisk lænsepumpe. Håndpumpen mistede en skrue sidst på sæsonens og blev utæt. Den er nu repareret, og vi er godt kørende med lænsepumpemateriel.

Da kistebænke og motorkasse skulle fornyes, måtte vi sande, at den gamle dørk ikke var helt, som vi kunne ønske, meget tung og med en del råd. Underlaget for dørken var ligeledes af ringe stand. Derfor besluttede vi, at dette måtte skiftes. Nu har vi en dørk af lærketræ, der ligger på et nyt underlag af eg.

Karens skur har lagt rum til, at kistebænke og motorkasse allerede her i januar er malet og klar til montering, når der er renset op og olieret indvendigt.

Skydekappe og ruftag er ligeledes repareret og grundmalet meget grundigt. Mangler nu kun sidste lag maling.

Vores placering på land ved siden af Karens skur er en stor lettelse. Vi skal ikke slæbe tingene så langt, og stativets placering på skursiden er også en stor lettelse, i forhold til at fragte det op på øen.

I foråret har vi ikke de store projekter, men ”kun” almindeligt vedligehold. Der er dog lidt ved bagbord stævn som skal kikkes efter for evt. tætning.

Vedtægtsændring åbner foreningen

I 2024 har vi taget endelig stilling til en markant ændring af vores forenings vedtægter. To væsentlige ting er tilgængelighed og pris. Det skal være nemmere at blive medlem, blot man melder ind og betaler kontingent, er man ligeværdigt medlem. Prisen fremover forventes at blive på 500 kroner pr. år. Derfor mere spiseligt end den nuværende ordning med stort indskud og stort årligt kontingent.

I den forbindelse vil bestyrelsen gerne takke alle i Skibslaget for imødekommenhed økonomisk, så der ikke er gæld i foreningen for nye medlemmer. Vores forpligtigelse på kr. 20.000 ved salg før august 25, varetages af gamle medlemmer. Efter august 2025 vil alle medlemmer være ligestillet.

Det er glædeligt, at vi allerede har fået nye medlemmer, nu går arbejdet i gang med at hverve flere, samt udarbejde evt. støttemedlemskaber til personer på listen over Karens venner samt overveje sponsorater til organisationer på listen over Karens venner.

Sejlads

Det var en svær start i foråret. Vi kom sent i gang på grund af de sidste ting med kistebænke og dørk, samt motorproblemer. Vi fik god støtte til motoren fra Jørgen Petersen vedrørende udluftning, der viste sig lidt mere kompliceret end vi troede. Tak til Jørgen for det. Vi kom ikke langt omkring i år. Fejø flyttede træffet til senere i august, og her var alle optaget andet sted. Der har dog været lokale sejladser, når vejret tillod det.

Drivkvasen-Karen-beretning-2024

TIL-WEB-Mindeord-om-Svend-Aage-ved-generalforsamlingen-2025